Biznis lekcija: Kako je Mirko Alvirovic pobedio Dzeremija Klarksona?

Pobornik sam mišljenja da su neke od najboljih stvari na svetu došle iz Engleske, tj. Velike Britanije. Činjenica je da tradicija, sistem i kontinuitet vremenom neizostavno daju rezultate. Zato je danas slika u glavi svakog od nas kada se pomene “Ostrvo” mnogo toga dobrog, nabrojimo samo par stvari: Rolls Royce, Jaguar, Land Rover, Aston Martin, Mini, Silverstone, Wimbledon, BBC, Manchester United, Liverpool, Arsenal, Beatles, Rolling stones, Prodigy, James Bond, Monty Phyton’s, Virgin, Vodafone…

Svako od nas izgradio je prema nekom od ovih brandova poseban odnos, ili bar gaji posebno poštovanje prema nekom ili više njih. Britanija je zakon. Tamo i seljaci pričaju engleski.

Taj engleski, odnosno činjenica da sam ga jako lako i brzo naučio i da ga danas govorim i pišem kao maternji, te da mi je u mnogim situacijama lakše da se na njemu izrazim, i da na njemu razmišljam, meni je doneo mnogo toga dobrog. Jedna od najvažnijih stvari u mom savladavanju straha od komunikacije na ovom jeziku bila je činjenica da sam nekoliko godina gledao TV gotovo isključivo na engleskom, sa akcentom na programu BBC Prime, Discovery i National Geographic. Takvo okruženje (jer da se ne lažemo, to je uvek bio ambijentalni zvuk prostorije u kojoj sedim za računarom, nikad primarno interesovanje) ostavlja mogućnost da se čovek raskomoti i oslobodi. No, dosta o tome, o čemu je ovde zapravo reč:

Top Gear

Kada Britanci naprave emisiju o automobilima, ulože u nju toliko i razvijaju priču godinama, ona prosto ne može biti samo jedna u nizu takvih po celom svetu. Prosto, mora biti liga za sebe, i Klarkson, Hamond i Mej sigurno postižu to kod svih gledalaca. Prosto oni nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. A i kako bi? Pa oni rade sve one stvari koje bismo svi mi voleli da radimo svim tim divnim automobilima. Oni ispunjavaju iz emisije u emisiju sve naše dečačke snove i fantazije, i to nam predstavljaju u formi koja je pitka i koja izaziva fizičku zavisnost.

Medjutim…

Iz priče sa mnogim ljudima, došao sam do zaključka svi Top Gear doživljavaju na isti način kao i neku dobru igranu seriju, i da to zaista nije emisija od koje očekuju korisne i upotrebljive informacije i iskustva kada se nađete u problemu. To je prosto injekcija adrenalina, od koje ćete saznati mnoge zanimljive informacije o automobilima koje gotovo sigurno nikada nećete voziti. One za koje i eventualno imate šanse da provozate, gledaćete ponižene i ismejane. Tako smo došli i do toga da mnogo ljudi, vozača, smatra da ono što radi porodica Alvirović, jer u pitanju je de facto porodična manufaktura, za mnoge od nas ima mnogo više smisla i koristi.

Mirko i Mladen aka SAT

SAT u gotovo neizmenjenoj formi postoji gotovo 20 godina, a priča je poslednjih desetak unapređena i proširena. Mirko je tu od početka, sin Mladen prethodnih nekoliko godina. Ovi ljudi već jako dugo pokušavaju, na njima svojstven, i meni lično ne uvek simpatičan način, da informišu sve vozače o svim bitnim stvarima kada je tržište vozila u pitanju, kada je stanje na putevima i planovi u tom domenu u pitanju, kada su u pitanju saobraćajni propisi i zaista sve one bitne stvari koje svakome od nas predstavljaju nedoumicu. Često su predmet podsmeha ovih naših mlađih tehno i cool generacija, jer prosto neke stvari rade na način koji mi možda ne razumemo ili ne podržavamo, ali oni su na content-u napravili zaista vrednu i uticajnu imperiju.

Da, imaju bisere poput “pogledajmo ko je dobitnik ovog zanimljivog (!?) akumulatora…” i sličnih stvari, kao i činjenice da se u nekim situacijama primećuju besmislene stvari a očigledne ignorišu, ali prosto, ne postoji idealno, i činjenica je, kakva smo publika, i ovo nam je odlično. Tužno? Možda, ali realno.

I da, ja manje više redovno gledam SAT. Ako naletim, ne promenim kanal, mada je činjenica da sve manje gledam TV. Kada imam dilemu, kupim Reviju SAT i pročitam ne bih li dobio potpunu informaciju sažvakanu u formu koju mogu da procesiram.

Ono što zameram je, činjenica je, prečesto potenciranje prodaje časopisa ili guranje NAVAK akademije, jer to smatram zloupotrebom medijskog prostora. Osim toga, kvalitet voditeljskog dela je nešto što je nama svima smetalo, upravo zbog bisera i afektiranja i svega što ova dvojica ljudi rade, i možda bi bilo pametno da zaštitno lice bude neko drugi, profesionalac u ovom poslu koji će dobijati serviran sadržaj, ali to je neka druga priča.

Oni su uspeli, napravili su nešto veliko, i mogu da ozbiljno utiču na celo tržište.

Trziste, demistifikacija

U Srbiji se godišnje proda oko 30.000 novih automobila. Glavnicu ovoga čine Dacia, Fiat Punto Classic i najjeftiniji modeli azijskih proizvođača. Broj vozila preko 15000 EUR vrednosti gotovo je zanemarljiv. Mi smo malo, takoreći nikakvo tržište. Nama je potrebno da imamo emisiju u kojoj ćemo saznati kako proći što jeftinije, kako stari krš voziti što duže, kako uštedeti na svakom koraku.

Top Gear je BBC-jeva emisija, britanski brand, popularan u celom svetu, ali hajde da se ograničimo na UK. Tržište UK na godišnjem nivou kupi preko 2.000.000 novih vozila. Broji 7-10 puta više ljudi, ali prodaje skoro 70 puta više automobila. Broj prodatih BMW-ova je gotovo četiri puta veći od broja svih prodatih automobila u Srbiji. Broj prodatih Audi-ja oko 3.5 puta je veći, a Mercedesa oko 2.5 puta veći.

Na takvom tržištu, ljudi koji su iole uspešni kupuju ono što žele, u takvoj zemlji Top Gear ima smisla i predstavlja demo i teaser. U Srbiji on je samo wet dream.

Zato Mirko i Mladen ne moraju da brinu. To ne znači da ne trebaju biti bolji, ali isto tako ne znači ni da mnogi od nas ne bi trebali da se vode njihovim primerom. Jer sve ti je to isto, Internet, nafta, automobili… ili imaš tržište, ili nemaš 😉

Svideo vam se tekst? Prijavite se na mailing listu...

Rođen 1985. Online od 1996. Radi od 2001. Radio kao dizajner i web developer na više od 400 projekata u preko 28 zemalja. Napravio u Srbiji Internet zajednicu sa 2.300.000 članova, bez ikakvih startnih resursa. Sa 22 godine napravio pravi izbor između 8 ponuda različitih investitora. Danas internet marketing konsultant, predavač na Fakultetu za medije i komunikacije i glavni i odgovorni urednik portala MojaFirma.rs :)
7 komentara na ovaj tekst:
  1. Kudrabmw says:

    Cesto gledam SAT, i ja kao i vecina mislim da je emisija nekada predosadna pricanjem nekih po nama ne bitnih stvari. Top Gear, naravno, gledam iz zabave jer kako si i sam napisao vecinu kola mogu samo da sanjam. Kod nase emisije mi se ne svidja sto se kola predstavljaju na dosadan nacin. Ne moze se bog zna sta uraditi sa Puntom ili Dacijom ali moze biti zanimljivije testiran tj predstavljen. Realno meni je dosta zanimljivije da gledam TopSpeed jer i pored kola za nas “normalne” oni testiraju i super-modele, a i sama emisija je dinamicnija. I za kraj da kazem sta me najvise nervira kod Alvirovica, a to je sto kada kada predstavljaju neki model za nase trzisre preterano ga hvale i ne kazu sve mane, a kada je u pitanju neki skuplji model tipa BMW ili Audi kazu svaku mogucu manu.

  2. Vladeta says:

    Cenim da su ovo 2 totalno razlicite emisije. Kao sto je autor na pocetku teksta rekao, Top Gear je prvo emisija zabavnog karatkera, pa tek onda emisija o kolima. Kao i autor, gajim velike simpatije prema Ostrvu, pogotovo prema njihovom fantasticnom smislu za humor i sarkazam. Top Gear sam odgledao toliko puta da znam maltene sve epizode napamet, ali ga opet gledam. Ne zato sto cu dobiti neku informaciju o kolima, vec zato sto je zabavna i zato sto obozavam njihov smisao za humor. Secate se one epizode o Lamborghiniju kad je Dzeremi opisao kako svako moze da ga vozi. U sledem kadru sedi bakica i vozi ga. Nakon nje dolaze dete i PAS 🙂
    Elem, sigurno je da SAT ima svoje trziste, ali to je sigurno nije isto trziste kao i za Top Gear. Po meni, ovo su 2 tooootalno drugacije emisije. Nebo i zemlja! Engleska i Srbija! 🙂

  3. Idlle says:

    “Zameramo” je ono sto me je prvog dana iznerviralo kod coveka koje je celog zivota vozio ‘keca’ a onda poceo da radi emisiju i seo u novi Jagura XJ na kome nije znao kako pola sistema radi ali je nasao zamerku – na finalnoj obradi unutrasnje spojnice vrata ?!?
    Budimo realni, emisija se pravi za ‘general population Srbistana’ i u formi je placenog oglasa Dacie. Jer sta reci za nekog ko je bez blama pred kamerama negirao ADAC test koji su Nemci radili na Daciji ?!? Cak tvrdio da ADAC test nije dobar i realan ???
    Teza o uspehu na lokalnom trzistu ne stoji, ili stoji ako ti je uspeh (sta god pod tim podrazumevao) jedini cilj bez obzira kakav je put do njega. A zapravo put do uspeha je ono sto se racuna jer to je zivot. Zato moras da uzivas u tome sto radis a ne da ga radis na najgluplji moguci nacin samo da bi postigao ‘uspeh’. Bavi se onda necim drugim ali uzivaj u tome. Jer, life is a journey, enjoy the ride.

  4. Ivan Minic says:

    Ono sto razlikuje SAT od svih ostalih emisija koje se ovde prave, a ima ih bar jos 3-4 (Topspeed, Vrele Gume i sl) je to sto akcenat stavljaju na probleme koje ljudi imaju, rade upravo ono sto smatram kljucnim za uspeh – prodaju ljudima resenje za problem koji imaju. Ostale emisije mozda izgledaju lepse, prijatnije su za oko, ali postizu efekat kakav i Top Gear, a ako se porede sa njima, kvalitet je smesan 🙂

    • Idlle says:

      Mozda je tako kako kazes, recimo da nisam referentna osoba da ceni njihov rad buduci da ne samo da ne gledam nista od lokalnih kanala vec sam izbacio tv pre vise od 2 godine (pratim sa net-a emisije/filmove/serije koje me zanimaju – bez reklama i u 5 nivoa boljem kvalitetu slike).
      Ali kao vozac zaista ne mogu da ne odreagujem na velicanje gluposti koje ta dva Srbistanca prave. Pogledaj oko sebe, pa ne voze svi bas krseve, Dacije i Zastava 10/Puntice. Postujem razlicite ukuse i potrebe, te samim tim i cinjenucu da je sve to nekom i dobro i korisno ali daleko od toga da su oni pobedili Top Gear. Publika nije ista. Ti si prvi koji gleda obe emesije, svi ostali koje znam gledaju samo Top Gear a oni sto se loze na SAT nisu ni culi za Dzeremija.
      Pametan si momak, radi sta mislis da je najbolje. Cak, nastavi da nas provociras svojim pisanjem – mentalna rekreacija nam je korisna 🙂

      • Ivan Minic says:

        Gledam oko sebe i ono sto vidim je da vecina ljudi vozi automobile starije od 7-8 godina, a da ako su noviji, upravo ti Puntaci, Dacije i eventualno neke budzet varijante Peugeota, Renaulta, Fiata, VW i Azijata cine vecinu, ogromnu vecinu. Gledao sam i statistike prethodih godina (upravo u SAT reviji jer niko drugi to ne objavljuje) i broj prodatih vozila u srednjoj i visoj klasi je na nivou statisticke greske…
        I cinjenica je, iako se to meni licno ne svidja, ako hoces da dobijes proverenu i tacnu informaciju u vezi novog propisa o cemu god, ako hoces da znas kada ce poceti da se primenjuje neka odredba i sta tacno podrazumeva, niko osim njih se nece iscimati oko toga…
        Ljudi su nasli trzisnu nisu…
        Ne mrzi ih da objasne kako rade gasni uredjaji, kako se odrzavaju, gde je kakav kvalitet goriva i gasa, kako resiti neke probleme sa kojima se svi srecemo…
        Najbolji pokazatelj je broj prodatih primeraka… u jednom trenutku pre 2 godine otprilike odnos je bio bukvalno 70K vs 5K izmedju SAT Revije i prvog konkurenta…
        A i dalje ne kazem da je to sto rade dobro 🙂 Samo kazem da postoje stvari koje rade a koje su ispravne i koje treba iskopirati i primeniti 🙂

        p.s. Srecna Nova godina, i da i u 2012. imas najbolju kafu u gradu 😉

  5. Sasa Popovic says:

    Nema bas neke jake veze sa temom, ali danas je Sal Khan na KhanAcademy objasnio zbog cega je ’80 u USA propao srpski YUGO.

    http://www.youtube.com/watch?v=wYuAwm-5-Bk&feature=g-all-u&context=G2509f1bFAAAAAAAAAAA

    Obratite paznju na napopularniji komentar 🙂


Imate nešto da kažete? Samo izvolite.

XHTML: Dozvoljeni tagovi: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 

Bacite pogled i na...

Zasto mislimo da je u Slobino vreme bilo bolje? I PayPal kao zlatna koka.

Pogledaj →