Biznis lekcija: Prava predstava, pogresna publika.

Ovih dana dosta pričamo o važnom jubileju za kompaniju Apple. Naime, pre nekoliko dana, proizvod koji je predstavljao početak neverovatnog uspona ove kompanije, proslavio je trinaesti rođendan, i postao “tinejdžer”. Stiv Džobs je 23. oktobra 2001. godine, predstavio proizvod koji se u narednih 11 godina (do 2012.) prodao u 350 miliona primeraka, a zahvaljujući kome je Apple tokom poslednje decenije prodao 25 milijardi pesama (do 2013.). Bio je to projekat u koji je malo ko verovao, i koji je izveden za manje od godinu dana. Bio je drugačiji od onoga što je Apple do tada pokušavao. Kompanija koja je osamdesetih godina pomerala granice i razvijala najnaprednija tehnološka rešenja, tokom devedesetih je posrtala i izgubila svoj put. I dalje su ti prozvodi bili napredni, inovativni, zanimljivi, ali prosto nisu bili zaokruženi na pravi način, u pravo vreme, nisu pogađali cilj, a vremenom se cilj ljudima i izgubio iz vida. Džobs se u kompaniju vratio 1997. i trnovit put ka uspehu je počeo. Put sa mnogo kompromisa i odricanja. Jedan od ljudi koji su na tom putu izrasli u lidere bio je i Džoni Ajv (Jonathan Ive), mladi britanac koji se polako peo u hijerarhiji dizajnera. Prva stvar na kojoj je radio kao glavni dizajner, bila je verovatno najlepši računar ikada, originalni iMac. Sa tim proizvodom, rodio se novi Apple. Kompanija koja nema beskonačno mnogo različitih proizvoda, u različitim segmentima, već neko strimlajnuje svoju proizvodnju, ali proizvodima koje pravi, suštinski menja industriju.

Iz današnje perspektive, predstavljanje iPoda je prvo u nizu spektakularnih Džobsovih prezentacija koje se gledaju. Da se razumemo, nije to bio prvi događaj takvog tipa, bilo ih je od osamdesetih, i neki su bili neverovatni, ali u retrospektivi, to je bio prelomni trenutak da Apple ponovo krene ka vrhu. Ipak, postoji jedna značajna razlika u odnosu na Apple danas. Danas, šta god da Tim Kuk (Tim Cook) ili neko od ljudi iz kompanije predstavi, armija vernih fanova će porhliti da kupi. I to je nešto što predstavlja najveću vrednost kompanije. I, da se razumemo, nije nezasluženo – naprotiv, ja prvi sam zaista srećan svaki put kada koristim bilo šta od proizvoda sa jabučicom.

ipod44

Ako pogledate Džobsa 2001. na sceni, videćete sve one fantastične stvari koje su ga krasile i narednih 10 godina. Pa to je prezentacija u kojoj je iPod predstavio kao 1000 pesama u vašem džepu, a to je vrlo verovatno jedan od najboljih slogana. Ali sa druge strane nećete videti armiju fanova. Videćete geekove. Ljude koji su bili povod za Think different. Ljudi koji su voleli fantastične proizvode koje je Apple pravio, a koje najšira javnost nije kapirala. Za njih, iPod je bio samo još jedan mp3 player. Nebitan proizvod. Ok, pušta muziku – pa šta?!

Ipak, ovaj proizvod, pomerio je Apple iz domena skupe egzotične opreme i približio ga masi. I to je bio proces, nije bilo preko noći. Inicijalno, iPod je bio rezervisan za vlasnike Mac računara, i prodaja nije bila spektakularna. Onog trenutka kada su i vlasnici PC-a mogli da ga koriste, prodaja je eksplodirala, a počelo se i sa brojnim varijacijama veličine i boje.

Mali džepni muzički player vrlo brzo je dostigao da čini polovinu prihoda kompanije, a zahvaljujući njemu, usledili su drugi fantastični proizvodi – pre svega iPhone i iPad, kao i celo novo tržište zahvaljujući iTunes-u.

Geekovi su veoma mala, a pritom, veoma zahtevna ciljna grupa. Za veliki uspeh, preduslov je drugačije tržište. Taj prelaz je težak i bolan, i često su reakcije tih ljudi, zbog kojih je nešto postalo zaista dobro, vrlo poražavajuće, ali da bi dotakli nebo, morate izaći iz svog malog sveta, u veliki strašni. Po cenu da se to nekome, možda, i ne svidi.

Svideo vam se tekst? Prijavite se na mailing listu...

Rođen 1985. Online od 1996. Radi od 2001. Radio kao dizajner i web developer na više od 300 projekata u preko 25 zemalja. Napravio u Srbiji Internet zajednicu sa 2.000.000 članova, bez ikakvih startnih resursa. Sa 22. godine napravio pravi izbor između 8 ponuda različitih investitora. U prve četiri godine saradnje, beleži godišnji rast prihoda od 40%. Živi za adrenalin nastao u procesu materijalizacije stvari za koje drugi ljudi misle da su nemoguće. Veruje da je radno vreme za slabiće. Sposoban da planira, razvija, upravlja i održava ozbiljne online projekte samostalno ili kao deo tima. Pravi razliku. Uvek. Svuda.
3 komentara na ovaj tekst:
  1. miloš says:

    Jedan od razloga zašto mi nedostaje Džobs jesu prezentacije odnosno način na koji će da predstavi proizvod. Nikad više “Da li ste se zapitali za šta služi ovaj mali džep? E pa sad znamo – ipod nano” “ovo nisu tri različita proizvoda, ovo je jedan proizvod i mi ga zovemo iPhone” “Stavljanje macbook aira u kovertu” itd itd
    Sigurno bi smislio nešto slično za apple watch, mb pro retinu i nove iphoneove. Avaj..

  2. Svi mi koji #volimoturba


Imate nešto da kažete? Samo izvolite.

XHTML: Dozvoljeni tagovi: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 

Bacite pogled i na...

Webit 2011 (zamalo) sa lica mesta! (dan prvi)

Pogledaj →