Mainstream: Kako se kalio hosting

Već neko vreme želim da napišem tekst o ljudima koji su učinili da poslednjih par godina svi mi koji držimo posećenije sajtove počnemo razmišljati o nečemu što smo mislili da je nemoguće – da preselimo sajt sa servera iz Nemačke, Holandije, Amerike, ko je gde bio, u Srbiju. Dobar deo nas je to i učinio. Ja još pre 3 godine. I nisam se ni sekunda pokajao. Naprotiv, prezadovoljan sam. A to su i utisci većine. Postali smo prijatelji, mnoge stvari radimo zajedno, jedni drugima pomažemo da, uprkos svom sranju koje nas okružuje, raširimo krila. Nisam umeo da napišem taj tekst… ali oni jesu.

Kao i u „stvarnom“ životu, svima je potreban krov nad glavom, pa ne čudi da je baš hosting jedna od najčešće traženih reči na Internetu. Svakog sata Guglu, Fejsbuku i drugim liderima u prikupljanju novca od on-line oglašavanja sliju se stotine hiljade dolara na ime reklama raznoraznih hosting ponuda. Na svakom „ćošku“ vreba još jedan oglas za najbolji hosting. No, i pored velikih reči u oglasima, iskustva sa većinom (stranih) hosting kompanija nisu nimalo sjajna.

Osnovni problem većine korisnika hosting usluga jeste da gotovo stalno imaju osećaj da ne dobijaju ono što su platili. Najčešće se to manifestuje kroz slabe performanse hostovanog sajta, a ne tako retko i kroz ozbiljne probleme u dostupnosti. U većini slučajeva, sa stanovišta hosting provajdera, ne dešava se ništa neočekivano – „sitna slova“ u ugovoru koje već odavno niko ne čita prilično precizno definišu šta se može očekivati i koji su limiti paketa koji se kupuje.

Druga prepreka zadovoljstvu korisnika najčešće biva tehnička podrška. Ako podrška i brzo reaguje, što nije čest slučaj, njihovo znanje, odnosno sposobnost da reše problem je jako mala, pa korisnik, neretko biva nezadovoljan i tim segmentom.

mainstream6

Mora li to tako?

Problem sa hostingom je što se iza tog imena krije toliko različitih usluga da je potrebno prilično vremena i pažnje da bi se odvojilo „žito od kukolja“ i razumelo ko i šta, zapravo, nudi. Sa druge strane, lepota hosting biznisa baš leži u tome da postoji puno prostora za one koji mogu i žele da pruže kvalitetne usluge.

Kada smo pravili Mainstream, iza sebe smo imali već poprilično iskustvo u radu kod servis provajdera i, može se slobodno reći, frustracija koju smo nosili odatle umnogome je trasirala put kojim ćemo krenuti. Stalna potreba da se preferirana rešenja „režu“ u cilju smanjenja troškova neminovno je vodila nižem kvalitetu usluga. Nemogućnost da se „rašire krila“ i implementiraju adekvatni sistemi ostavila je toliko dubok trag, da se sa pravom može postaviti pitanja šta je bio motiv, inat ili nešto drugo?

Dečaci, očigledno, nikada ne odrastu da bi prestali da se igraju. Vožnja RC helikoptera, nitro automobilića i najbolje domaće hosting kompanije, očigledno, idu ruku pod ruku. Taj sjaj u očima nakon „preživljene“ još jedne udarne vesti najvećih medijskih portala, jednostavno, nema cenu. Nekolicina „spartanaca“ protiv moćne Persije, scena je koju imamo privilegiju da, svaki put iznova, rednovno preživljavamo.

mainsteam2

Šta je rezultat?

Mainstream, četiri godine kasnije, hostuje veliku većinu najposećenijih srpskih sajtova – osam od prvih deset, petnaest od trideset, preko 50% svih pageview-ova, statistika je puno, a sve pokazuju isto – pobedu nad moćnom Persijom.

Više od 3gbps čistog web saobraćaja je, u ovim našim, pomalo „geek“ metrikama, samo jedna od  brojki za respekt. Njoj, sa ponosom, dodajemo i ostale – 20TB generisanog saobraćaja dnevno, preko 700 virtuelnih servera, više od 30 hiljada HTTP requestova u sekundi, četiri velika storage sistema.

Najvažniji rezultat je, svakako, to da u ovoj priči nismo sami. Okružili smo se ljudima sa istim tim sjajem u očima, koji umeju i žele da pokažu da i u ovoj ovakvoj Srbiji može da se uspešno posluje sa beskompromisnim kvalitetom kao osnovnim postulatom. Na to se, praksa pokazuje, zadovoljstvo korisnika kalemi kao prirodna stvar. U ovakvim okolnostima, deluje, samo je nebo granica.

mainstream3

Šta je trik?

Legendarni Daglas Adams je, u svom životnom delu „Autostoperskom vodiču kroz galaksiju“, definisao „polje tuđeg problema“, kao ultimativno rešenje za nevidljivost. Krajem devedesetih godina se u domaćem ISP okruženju često za raznorazne probleme pred korisnicima prst uperivao u Telekom. Nekada sa pravom, a nekada samo kao izgovor koji će korisnik, sasvim izvesno, „progutati“. Bilo je to vreme razvoja kako Internet usluga, tako i samog tržišta pa je svašta i „prolazilo“.

U hosting vodama česta je situacija da je slab odziv sajta u polju tuđeg problema – hosting kompanija tvrdi serveri su dobri, a mreža prohodna. Sistem administrator pokazuje kako su sistemske komponente „utegnute“ i optimizovane, a programeri ne vide ni jedan problem u aplikaciji. A sajt? Sajt ne radi.

Identifikujući takvo okruženje kao nešto što treba „iz korena“ promeniti, rešili smo da na sebe preuzmemo potpunu odgovornost za funkcionisanje sajtova. Ako nešto ne radi dobro – mi smo krivi, odnosno, mi ćemo naći rešenje. Sastavni deo naše usluge je takozvani „fully managed“ koncept koji podrazumeva našu punu odgovornost za održavanje svih elemenata sistema (mreža, serveri, storage, sistemski i aplikativni softver), administraciju svih servisa kao i konsalting na poslovima optimizacije i unapređenja sigurnosti aplikativnog koda.

Takav pristup ne ostavlja puno mesta za greške. Iz tog razloga naš hardver je najnoviji i nikada ne fale resursi. Svi sistemi i sva rešenja su dizajnirana i implementirana tako da ne postoji „single point of failure“. No, da se sve može rešiti kupovinom novog hardvera u „neograničenim“ količinama ovu priču bi verovatno pisali neki drugi, bogatiji, ljudi.

Postoje problemi koji se ne mogu, uvek, predvideti. Postoje i oni problemi koji se, i pored potpune svesnosti njihovog postojanja, „nikako“ ne mogu rešiti. Tu na scenu stupaju oni „spartanci“ koji, uz obavezan sjaj u očima imaju i magiju u prstima. Entuzijazam, znanje i iskustvo su kombinacija koja, bar kad su IT usluge visokog kvaliteta u pitanju, daje najbolje rezultate.

mainstream4

Šta dalje?

Dečaci, takva im je priroda, stalno traže nove izazove – vidi ono brdo sa usamljenim drvetom na vrhu, šta li se krije iza njega? Pokazavši da znamo da „vozimo“ najveće sajtove, rešili smo da i onima sa, za sada, nešto slabijom posetom ponudimo platformu sa kojom će moći da zaborave na probleme nedovoljnih resursa, kapaciteta, sitnih slova u ugovorima i sličnog. Možda će, dok ne porastu, ponešto morati i sami da urade, ali će iskusnu ekipu uvek imati na raspolaganju da im pritekne u pomoć i pomogne im da porastu.

Korisnicima je od juna ove godine na raspolaganju mCloud servis koji, kako smo to komunicirali, predstavlja prvi pravi Cloud servis na našem tržištu. To znači da ako je Cloud, onda je u potpunosti automatizovan. Ako je Cloud, onda hardver ne sme da bude uzrok nedostupnosti. Za potpun ugođaj, korisnicima je na jednom mestu omogućeno da upravljaju svojim serverima, zakupljuju domaće i internacionalne domene, upravljaju DNS zapisima i kupuju SSL sertifikate, dok se ispod svega  nalazi ista hardverska platforma, kao i za one najveće sajtove.

Mi se bavimo hostingom i to zaista znamo da radimo.

Mainstream

Svideo vam se tekst? Prijavite se na mailing listu...

Rođen 1985. Online od 1996. Radi od 2001. Radio kao dizajner i web developer na više od 300 projekata u preko 25 zemalja. Napravio u Srbiji Internet zajednicu sa 2.000.000 članova, bez ikakvih startnih resursa. Sa 22. godine napravio pravi izbor između 8 ponuda različitih investitora. U prve četiri godine saradnje, beleži godišnji rast prihoda od 40%. Živi za adrenalin nastao u procesu materijalizacije stvari za koje drugi ljudi misle da su nemoguće. Veruje da je radno vreme za slabiće. Sposoban da planira, razvija, upravlja i održava ozbiljne online projekte samostalno ili kao deo tima. Pravi razliku. Uvek. Svuda.
18 komentara na ovaj tekst:
  1. Lazar Stojkovic says:

    Imao sam priliku da sarađujem sa Mainstreamom pre par godina. Saradnju smo otpočeli na preporuku pokojnog Milana “Laneta” Novakovića kada je WannabeMagazine.com prerastao kapacitete svog tadašnjeg američkog hosting provajdera i počeo da “kleca” pod sve većim saobraćajem. Ljubiša i momci su nam pomogli oko svakog aspekta selidbe i pobrinuli se da hosting problemi koje smo imali postanu samo ružna prošlost, a sve to uz više nego korektnu cenu i uslove plaćanja. Najtoplija preporuka za ove vrhunske profesionalce.

  2. Petar Petrović says:

    Već dugi niz godina pratim domaće hosting tržište i ono iza čega mogu kompletno da stanem je da je situacija generalno krajnje očajna. Međutim, za Mainstream sam čuo brdo pozitivnih kritika od raznih ljudi, i veoma mi je drago da neko u ovakvoj Srbiji uspeva da ponudi kvalitet usluge koji prevazilazi kvalitet mnogih hosting provajdera “napolju”.

    Ipak, ne mogu a da ne primetim da je mCloud malo previše skup, bar kad sam ja u pitanju. Istina, moji zahtevi su trenutno dosta mali, ali ipak ostaje činjenica da “napolju” mogu da dobijem mnogo više za cenu koju bih platio za mCloud, bez obzira na svoje male zahteve.

    Možda ja nešto pogrešno računam, ali zaista ne vidim kako bi, recimo, neki mali startup iz Srbije sa tesnim finansijama mogao sebi da priušti mCloud server a da zadovolji svoje potrebe, bar u početku. Voleo bih da se ovo moje zapažanje shvati kao konstruktivna kritika, jer bez obzira na sve, svaka IT kompanija u Srbiji koja se istinski trudi da pruži vrhunski kvalitet zaslužuje respekt bez obzira na cene i sve ostalo. Poželeo bih ovim momcima puno sreće u daljem napredovanju i radu, i iskreno se nadam da ću jednog dana i sam postati njihov klijent. 🙂

    • Ivan Minic says:

      Ne zelim da branim cenovnu politiku niti bilo sta slicno ali ne mogu da ne kazem par stvari… Prvo, poenta clouda je da koristis onoliko resursa koliko ti treba i da lako mozes sam to prosiriti ili smanjiti. Sta je to sto tehnoloskom startupu u Srbiji treba a da je toliko zahtevno u smislu resursa da se ne moze uklopiti u masinu koja ima 2 GB rama, 4 procesorska jezgra, 30 GB hard i dovoljno protoka – to je nekih ispod 40 EUR/mesecno.

      Mi smo generalno megalomani, i to iz dva razloga pre svega. Prvo, ko vrane volimo ono sto sljasti, bez obzira da li je zlato i dijamanti ili folija od cigareta. Drugo, programeri prave proizvode koji ni u kom smislu nisu optimizovani i bespotrebno trose previse resursa.

      Pritom, ne kazem da nema jeftinijih resenja… Ima ih, ali prosto covek pravi kompromis. E sad… ako je to posao, ne bi smelo biti mesta kompromisu. Ako je hobi, nema veze…

      Ako zelite da radi uglavnom dobro, angazujte amatera, ako zelite da radi uvek dobro, angazujte profesionalca. Razlika izmedju uglavnom i uvek je cesto razlika izmedju izgubljenog i dobijenog posla. Mislite da to nije bitno – da li biste svoju porodicu vozili automobilom koji uglavnom radi?

      • Petar Petrović says:

        Slažem se da smo uglavnom megalomani, ali vremenom ipak većina nas skonta da nas neko dere za nešto što nam realno ne treba, pa se korigujemo.

        Ono što sam primetio kod mClouda je to da su sve stavke prilično prihvatljive što se tiče cena, osim cene širine linka. Opet, nije da ne mogu da ih razumem, linkovi u Srbiji su preskupi pa je zaista teško ponuditi korisnicima konkurentne cene u odnosu na inostranstvo.

        Što se mog slučaja tiče, držim u inostranstvu par stvari koji u neku ruku jesu hobi, ali ne baš skroz, već postoji i određena doza profesionalizma i poslovne primene svega toga, tako da nemam previše prostora za eksperimentisanje i rizik. Ono što napolju dobijem za par desetina dolara mesečno, kod mClouda bi me koštalo oko 700 evra mesečno, naročito ako uzmemo u obzir širinu linka, što je svakako malo previše. Pri tom i ovamo imam garantovane resurse, tehničku podršku koja čeka kao zapeta puška i sve ostalo.

      • Dušan says:

        “Drugo, programeri prave proizvode koji ni u kom smislu nisu optimizovani i bespotrebno trose previse resursa.” – ne vređaj profesiju 🙂 To što ima mnogo priučenih i samoprozvanih developera, programera, optimizatora itd. ne znači da treba generalizovati.

  3. Luka says:

    Hvala na tekstu Ivane. Upravo ih kontaktiram 😉

  4. fastrunner says:

    Možda je glupo pitanje (mada se ja slabo razumem u celu priču vezanu za hosting i servere), ali koliko košta hosting na godišnjem nivou za te srpske najposećenije sajtove? Koliki je prosek otprilike (gornji / donji nivo) ??

  5. Dejan Nikolic says:

    Ne samo sto su najbolji hosting nego su i najbolja ekipa. Nema doba dana da neko od njih nije spreman da pomogne cak i van opisa radnog mesta. Da li preko mobilnog kad su u inostranstvu, da li direktno kad je neko dezuran. Ne znam sta bi Njuz.net bez njih!

  6. Srdjan says:

    Ne znam da li je sve ovo istina ali znam da mi svakodnevno stranice koje su hostovane kod njih, ne rade po 10,15 minuta, nekad i vise puta u toku dana. Govorim provereno za telegraf. Spor odaziv ili sta vec… sve u svemu, ne izgleda mi bas sve bajno i sjajno kao iz prica 😉

  7. Mileusna says:

    @srdjan Sve radi kako treba, mogu da potvrdim iz višegodišnjeg iskustva saradnje sajta Naslovi.net i kompanije Mainstream. Hosting nije uzročnik svih problema, konkretno za primer koji navodiš moguće je da se učitava neki baner skript sa 3rd party ad servera i sl. i to usporava učitavanje stranice. Probaj Naslove pa vidi da li oni ne rade 10-15 minuta dnevno. 🙂 Nije sve do hostinga, dosta zavisi od front end optimizacije. Ono što je do hostinga, Mainstream odlično radi.

  8. AnonymousCoward says:

    Go home apache/cpanel/RH combination, you’re drunk!

  9. Moje iskustvo u zadnjih godinu dana, sa ovim momcima je stvarno za svaku pohvalu. Ono sto bi iskreno pohvalio je odnos prema resavanju problema: Nema hostinga gde sa dvocifrenim brojem masina necete imati neki problem za godinu dana. Ko god to tvrdi ili je ludo srecan – ili laze. Ono sto je glavna prednost Mainstream-a je sto, zahvaljujuci podrsci i saradnji, svi ti problemi prolaze neprimetno za krajnje korisnike. Mi ih vidimo i resavamo, ali oni nemaju nikakav uticaj na sam rad sajta. Dobro projektovan sistem, sa failover resenjima, plus partnerski odnos sa housing provajderom daje sjajne rezultate! 😀

  10. Imao sam tu čast da sarađujem sa Ljubišom. Projekat je išao “kao podmazan” i voleo bih da sa svakim klijentom mogu tako lako da se dogovorim kao sa njim.
    Sve najbolje im želim

  11. Teretanac says:

    Stvarno se povremeno covek zapita (kao npr ja juce), gde da uzmem hosting koji je pouzdan i relativno povoljan sto se tice cene. I dalje ne znam resenje (par njih mi preporucuje Verat i Ninet ali mi ne deluju pouzdano, cene su im ok).

  12. aus-connection says:

    Pozdrav svima.

    Citajuci ovaj tekst, stekao sam utisak da je Mainstream zaista prava stvar. Posto bih zeleo da spojim lepo i korisno, interesuje me sledece – da li je, u tehnickom smislu, isplativo hostovati sajtove, cija bi poseta bila preko 90% sa teritorije Australije, na domacim serverima? Za pocetak bi to bio mali web based business, ali u planu su i neki obimniji projekti, pa me interesuje kako bi to sve funkcionisalo, u teoriji 🙂

  13. Piper says:

    Cestitke za dobar posao. Cajke se istice makar visinom na slici 🙂


Imate nešto da kažete? Samo izvolite.

XHTML: Dozvoljeni tagovi: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

 

Bacite pogled i na...

Preporuka: Weekend beg na granicu bivse Juge

Pogledaj →