Select Page

Digital Day 2012 – uzivo sa lica mesta

25. Apr 2012.

Ove godine Digital Day u organizaciji IAB Serbia odigrava se u Domu Omladine. Program je otvorila Gabrijela Stjepanović informacijama o tome šta nas čeka danas, i šta su planovi IAB Serbia do kraja godine. Prvi govornik je bio Alain Heureux iz IAB Europe, koji je, kao i uvek do sada kada sam imao prilike da ga slušam napravio odličan pregled aktuelnosti na Online advertising sceni Evrope. Predstavio nam je koncept IAB-a, podelio sa nama neke informacije o samoj organizaciji, a ja vam prenosim najvažnije: IAB Europe ima kancelarije u 27 zemalja, najveći office je u UK gde ima 24.

Osnovne vrednosti za koje se IAB zalaže su 4Pro: protect, prove, promote, professionalize. Svake godine izdaju se publikacije od kojih je Mediascope najpoznatija, a predstavlja detaljan presek stanja na 28. tržišta sa kojih IAB Europe ima informacije. Takodje, najavljeno je uvođenje markiranja oglasa posebnim simbolom koji će korisnicima davati link do informacija o tome na koji način je korisnik targetovan i kako svi ti sistemi funkcionišu. Alan je sa nama podelio probleme sa kojima se organizacija susreće širom Evrope, gde se posebno ističu problemi sa pravnim aspektima oglašavanja, nešto što je kod nas tek u povoju. 

Posle velikog aplauza, na sceni je Ionel Naftanaila koji nam je pričao o OBA sistemu koji treba da unapredi način targetiranja sa ciljem da što veći broj korisnika zaista dobio ono što tačno traži, a ne ono što je optimizovano da se prikaže. Tehnički aspekt ne donosi ništa posebno novo, već je prioritet na učenju kroz napredan AI model na osnovu svih informacija koje o korisniku imamo i na tome da je korisnik svestan da je targetiran. Model je klasican win-win jer svima donosi dodatnu vrednost, medijima – jer njihov prostor vredi vise, oglašivačima – jer sa manje novca i manje šuma dobijaju iste rezultate.

Nakon toga dobili smo malo objašenje o cookie law borbi koja već godinu dana traje, i sve je žešća a situacija sve zategnutija. Ponuđeno je nekoliko rešenja, koja se na kraju svodi na to da svi učesnici trebaju da se obavežu da će poštovati dobre prakse i da neće zloupotrebljavati podatke koje o korisnicima imaju. Takodje, korisniku se nudi mogućnost da, ako želi, isključi mogućnosti targetiranja.

Sledeći na redu je Gergely Toth iz Heinekena. Kaže da njegova baka ne zna za koga radi, ali mi znamo :) Predstavlja nam zaokruženi pristup oglašavanju, koji podrazumeva oglašavanje koje multiplatformski pristup, a koje se na svakoj platformi “ponaša” prirodno okruženju – jer su korisnici raznih tehnologija sve više “prirodni” u upotrebi tehnologija. Kampanja je dobila Zlatnog lava u Kanu, a digital je bio deo koji je napravio razliku. Nakon toga, predstavljena je aplikacija “Serenade” u kojoj su momci mogli da pozovu svoju simpatiju na sastanak kreirajući joj interaktivnu personalizovanu serenadu. Publika je bila oduševljena, sa dobrim razlogom, izgleda apsolutno savršeno :) Ključno, ponavljamo – integrisani pristup, TV + word of mouth + FB app. Rezultat – 10 000 serenada!

Naredni primer se odnosi na povezivanje virtuelnog i realnog, primer je iz Heineken Brazil, jer ipak, kao što Gergelji kaže, pivo se ipak dosta bolje konzumira offline nego online. Posle viralnog videa iz Brazila, videli smo i primer iz Madjarske – “podignimo čaše za heroje naše”. Korisnici su postovali svoje predloge, a zatim je Heineken te predloge skupio i projektovao na oglasnom prostoru na jednom od najpopularnijih trgova u Budimpešti. Akcija je trajala mesec dana, 4 000 000 poruka je objavljeno, a svaki korisnik je dobio na svom Facebook wall-u realnu sliku trga gde se vidi da je njegova poruka na oglasnom panelu :) Lepa uspomena. Sledeći primer je interaktivna promocija poruka korisnika na oglasnim panelima oko bazena, tokom evropskog prvenstva u vaterpolu u Eindhovenu 2012. Nakon toga su usledile aktivacije sa QR kodovima na muzičkim festivalima gde su ljudi identifikovani na fotkama na osnovu kodova i automatski tagovani na FB. Sledeći primer je Human equalizer aplikacija, takodje sa festivala, gde su korisnici dobijali interaktivni klip sa svojim plesom snimljenim u profesionalnom studiju i povezanim i uskladjenim sa muzikom. Poslednji primer – Gosser kampanja za no alcohol beer, gde je aktivacija funkcionisala tako što se tokom jutra prijavite gde ćete biti tokom dana (na poslu) a zatim vam kurir na biciklu tokom pauze za ručak donese bezalkoholno pivo besplatno. Svaki dan 25 miliona ljudi pije Heineken – a kompanija nije u direktnom kontaktu jer prodaju veleprodajama i lokalima, nema direktne prodaje, što komunikaciju komplikuje, i pravi problem u cirkulaciji feedback-a. Rešenje: Soproni (brand u Madjarskoj) je napravio aktivaciju u kojoj je 3 meseca svako pivo označavao kodom, i zatim pratio dešavanja tako što su se korisnici javljali, pozivali prijatelje da postanu fanovi, a zatim bi Soproni brand slao turu pića za celu grupu prijatelja u nekom od kafića u kojima se služe. Sledeći korak? Logično, kada uđete u kafić, osoblje će znati ko ste, šta ste, šta pijete – veliki brat u vidu geolokacijskih servisa i društvenih mreža. Videćemo :) Potražite posle DD ovu prezentaciju, količina pozitivne energije u prostoriji je neverovatna.

Posle pauze – Marta Klepka iz kompanije Gemius, od skoro prisutne i kod nas. Dama koja zna sve o nama :) Martine prezentacije su uvek bogate izuzetno zanimljivim statistikama a za danas je pripremila poredjenje zemalja u našem regionu, sa posebnim akcentom na poredjenje Srbije i Hrvatske kroz istoriju. Ono što možemo primetiti je da je situacija kod nas danas vrlo slična, kada poredimo način korišćenja Interneta, sa Hrvatskom 2007. godine. Razlike koje nam idu u prilog je veći procenat ljudi sa višom stručnom spremom, ali generalno su tržišta vrlo slična, s tim da naše kaska nekoliko godina. Regionalno, najveći igrač je Turska, najveću potrošnju po korisniku i najvišu penetraciju imaju Slovenci. Očekivanja za ovu godinu su da naše tržište oglašavanja bude oko 8.5 miliona eura, dok Hrvati očekuju oko 25 miliona. Nakon toga Marta je odgovarala na pitanja publike, koja su se najviše odnosila na metodologiju koju koristi Gemius metrika.

Matevz Klasnjek iz Celtre je bio sledeći govornik, a približio nam je naprednu upotrebu mobilnih platformi za oglašavanje. Aplikacije koje koriste partnerske servise društvenih mreža, kao i brendiranje načina na koji se prezentuju reklame, tj upotreba elemenata brenda u cilju maksimizovanja rezultata kampanje. Primer u kome u okviru Angry birds, glavni likovi, ptičice razvlače oglasnu površinu i drže oglas, iako je on suštinski isti kao pre, daje i do 10x bolje rezultate. Kreativno i lepo, nažalost daleko od realnosti kod nas, ali ko zna…

Posle pauze za ručak, panel o stanju oglašavanja vodio Igor Savić iz Executive group sa predstavnicima Coca Cole, Opela, Erste Banke i Beiersdorf. Zaključak prvog dela je da su svi brandovi prisutni na Internetu u određenoj meri, ali da ekspanzija tek predstoji jer je razumevanje platforme i sistema tek sada u dovoljnoj meri. Očekuje nas period u kome će kreative i upotreba online-a postati mnogo važnija nego što je sada slučaj. Osim standardnog oglašavanja, panelisti su naglasili i da su veoma zadovoljni rezultatima i da su oni zaista impresivni svaki put kada svoj nastup prilagode, i da je to nešto u čemu je budućnost. Osim više novca, kompanije će angažovati i veći broj ljudi koji će se baviti planiranjem i strategijom razvoja.

Sadržaj je ono što je ključno – svi putevi vode do sadržaja, kao što reče Igor. Sve se vrti oko Facebook-a, i saglasni su svi da je njegova vrednost neprocenjiva. Trećina aktivnosti na Internetu je vezana za njega, i nezaobilazan je u svakom smislu. Value chain kliejnt – agencija – medij, može napredovati u mnogo aspekata i to je ono što je ključ napretka, ali u tom smislu se moraju angažovati svi učesnici.

Steffen Ehrhardt je na redu. Predavač koga su mnogi ceo dan čekali nije razočarao, prikazao je sve zanimljivosti servisa koje Google koristi za oglašavanje. U poslednjih nekoliko godina Google je zaokružio svoju ponudu kupivši AdMob, DoubleClick i razne druge servise. Poseban akcenat je stavljen na metriku, gde je naveden primer da je CTR, CPM stvar prošlosti i da se sve više treba koristiti merenje realnih kranjih rezultata – CPA. Pored toga, u slučaju kampanja na više sajtova, postoji mogućnost poređenja medju većim brojem sajtova – tj merenje kako kampanja ide kod vas u odnosu na ostale sajtove, konkurenciju. Google servisi koji nude različite sisteme merenja postali su standard, globalno i lokalno, i ova prezentacija nije donela ništa spektakularno novo, ali jeste pokazala trikove koje možemo iskoristiti u planiranju naših kampanja. Postoje planovi o dovodjenju svih servisa, i ljudi u Google su svesni situacije ovde, ali je njihov utisak, sa kojim se slažem, da alati koji su dostupni nisu dovoljno iskorišćeni.

Posle kratke pauze pred nama je Rupert Slade. Ovaj čudni britanac je preuzeo scenu, i sigurno bez velike konkurencije, održao je najbolje predavanje od svih. Pola standup komedija, pola gola surova istina o današnjem online svetu i oglašavanju. Pravo osveženje. Mi smo pokretači promena jer mi smo ti koji donosimo odluke, i mi smo ti koji dajemo informacije na osnovu kojih se razvija tržište. Sve se ubrzava, kapacitet se povećava, a apetiti idu eksponencionalno. Internet se uvukao u sve pore delovanja, sve je povezano i sve je na ovaj ili onaj način online. Iako ovo što pišem deluje kao paranoični komentar o dolasku smaka sveta, Rupert to posmatra iz drugog ugla i ono što prenosi je beskrajno simpatično i zabavno, problem je što ja ne umem da to prenesem na način na koji to radi ovaj prekaljeni britanac. Besmisleno je da pokušavam da prepričam priču, ali verujem da su svi u prostoriji imali priliku da se dobro nasmeju i zamisle makar malo ;)

Sledeći je Claude Spasevski koji nam je predstavio svoju malu agenciju koja broji 20ak ljudi i koja radi u Meksiku kreativno oglašavanje na društvenim medijima za nekoliko klijenata. Sve u svemu lepo, sa dosta dobrim podacima o samim kampanjama i rezultatima. Neke prakse, verujem, mogu i kod nas da se primene, pa potražite i ovaj ppt ;)

Sledeće na redu je predstavljanje kodeksa oglašavanja, ali je umor učinio svoje i ja se povlačim do naredne prilike. Svaka čast IAB Serbia na besprekornoj organizaciji i odličnoj selekciji predavača!

Update: Sve prezentacije možete preuzeti sa zvaničnog sajta IAB Serbia.