Select Page

Kako zaraditi sajtom? Ali stvarno.

7. Dec 2011.

Postoje dva jednostavna pravila uspeha koja se mogu primeniti u praktično svakoj situaciji. Mnogi su citat koji ih pominje već pročitali na nekom od mojih profila po netu, ali ko nije, postaviću ga i ovde:

“You have to learn the rules of the game. And then you have to play better than anyone else.” ~ Albert Einstein

Krajnje jednostavno a opet začuđujuće efikasno, zar ne?

Naš košarkaški selektor Dušan Ivković (naviknite se na sportska poređenja u mojim tekstovima),  takođe je svojevremeno rekao da nema ništa lakše nego biti prvak sveta – samo treba pobediti redom sve protivnike, i posao završen. Ne treba zaboraviti ni to da je Dudin ujak Nikola Tesla. Verujem da takva “žica” ipak donekle olakšava posao…

Inače, inspiracija za ovaj tekst je relativno matora, a sveže podgrejana tema sa DPT – Hteo bih uloziti od 5 do 6 hiljada evra za neki sajt!

Postoji fama da je internet nešto kao slot mašina na kojoj svi uvek dobijaju. Ubaciš dinar, dobiješ dva i tako u krug. Taj utisak, posledica je, verujem toga što je poslednja decenija u svetu donela veliki zaokret u tome kako se definiše uticaj i kako se dolazi do novca, .com bubble i gomila milionera i milijardera koji su, kako sami kažu, počeli iz garaže a stigli do krova sveta.

Verujem da smo svi primetili da Srbija nije Amerika… Postoje realne šanse da nikada neće biti, i da ovde nikada uslovi neće biti kao tamo. Nije ni nigde drugo u svetu, a i do tih ostalih mesta imamo još mnogo da veslamo. Mislim, realno, ljudi… da napravite sajt i neko dođe i da vam 170 miliona dolara da “dalje razvijate priču”, da li bi stvarno uložili u posao ili bi lepo pobegli u neku lepu egzotičnu zemlju koja ne izručuje (preporuka – Maldivi)?

Elem, šta su zaključci iz pomenute teme sa DPT? Zaključak je da je čovek na kraju kupio auto od 5000 Eura i da je sada srećan.

Ali to nema nikave veze sa sajtom… Pa možda i ima, možda je auto našao preko nekog sajta, ali stoji to da je od web biznisa odustao jer mu je predočena realnost.

Istok je još na početku diskusije ponudio čoveku da ga bez ikakve nadoknade obuči kako da za šest meseci uz 5-6 sati rada dnevno dođe do sajta koji donosi 300 EUR mesečno, pod uslovom da ovaj o tome redovno piše na blogu, o tome šta radi i kako se situacija razvija. Čovek nije prihvatio, sumnjičav da je u pitanju prevara… Tu valja pomenuti i još jedan citat:

“Ova zemlja ne napreduje jer ovde svako misli da onaj drugi hoće da ga prevari.” ~ Zoran Đinđić

Lepo rečeno, a bogami i tačno donekle. Od nekle je narod u pravu. Generalno, narod je uvek u pravu. Svojevremeno je u svom već legendarnom kabareu Lane Gutović rekao da je najbolja politička parola tj. teza za prikupljanje simpatija – “Zna narod!”, a od ranije nam je poznato i to da je pamet je najbolje raspoređena stvar na svetu – svako je ima tačno toliko – koliko mu treba.

“Prevariti se u jednoj velikoj nadi nije sramota. Sama cinjenica da je takva nada mogla da postoji vredi toliko da nije suvise skupo placena jednim razocarenjem, ma kako tesko ono bilo.” ~ Ivo Andrić

Ok, ali čemu ovoliki uvod, ništa još konkretno nisam rekao? Sprovodim sistem eliminacije – koga mrzi da čita, očigledno je zalutao 🙂

Ali hajmo sada malo o konkretnijim stvarima…

Biznis iz garaze

Kolač u tiganju? Nemoguće! Ispade da samo po garažama ljudi prave milione, ali neka bude.

Jedan od problema velike većine ovih priča je što na kraju budu kao priča sa dečakom koji je prodavao limunadu i zaradio milione. Nije baš uvek pokojna tetka ostavila milione, možda ih je dao neko drugi, ali u većini slučajeva nije ni samo garaža.

Realniji scenario koji se može primeniti u gotovo svim slučajevima je taj da su jako stručni ljudi koji su radili na jako odgovornim poslovima u velikim firmama iskoristili znanja i resurse tih firmi, da bi u slobodno, a nekad i radno vreme, nešto sklepali u privatnoj režiji… Koristeći znanje, resurse, uslove ili na neki drugi način, dozvoljeno ili nedozvoljeno parazitirajući. Postoje i oni drugi slučajevi, gde priča nije takva već je zaista genijalnost učinila svoje, ali je činjenica da neko ko je rođen kao genije nije dovoljna, taj neko mora da ima i bar donekle odgovarajuće uslove za rad da bi mogao da procveta.

Te uslove mora da nađe, zasluži ili kupi.

Koji su to preduslovi da vas sajt uspe?

1. Morate da poznajete tržište – I inače jedna od osnovnih kada želite uspeh u bilo kom polju – Know your enemy. Morate znati ko je u kakvoj poziciji, šta se traži, šta se nudi, gde ima prostora, gde ima novca.

2. Morate da poznajete ljude – Danas je to dosta lakše nego nekada, tu je DPTOpenCoffeeKrokodili, kao i nezaobilazni BizBuzz i Etrgovina. Tu ćete naći ljude sa kojima ćete direktno raditi na svom projektu, sa kojima ćete sarađivati u raznim od oblasti poslovanja, ljudi kojima ćete moći da se obratite za savet, ljudi koje ćete možda angažovati ili sa kojima ćete u nekom projektu udružiti.

3. Morate da poznajete tehnologiju – Ovo uzmite sa rezervom. Vaše je da znate osnove koje će vam omogućiti da bar one proste stvari rešite sami, a stvar je vašeg planiranja da li ćete sami raditi razvoj, da li će osoba zadužena za to biti integralni deo tima, da li će u pitanju biti spoljni saradnik stalno angažovan, ili neko ko će odraditi posao u startu a nakon toga će sve biti na vama. Ipak, imajte u vidu da neko mora poznavati tehnologiju i mogućnosti koje ona donosi, kao i pratiti njen razvoj i prilagođavati pozitivne prakse vašem projektu.

4. Morate da imate realna očekivanja i realne ciljeve –  Ovo proizilazi kao posledica prve stavke, ali često ljudi to zaborave. Ako poznajete tržište, jasno vam je da je situacija još uvek prilično rigidna i da novi projekti ne budu primećeni odmah i da ne mogu da očekuju odmah prihod. Period od 6 do 12 meseci od početka je nešto kada ćete videti da li to što radite – radite kako treba, jer tada je trenutak kada će prvi novac krenuti da dolazi. Dok se ustali, proćiće još vremena, ali je svakako lakše i kada kaplje ponekad i po malo, nego kada radite stalno “u leru”.

5. Morate biti uporni, uprkos svemu –  Nema garancija, ništa nije sigurno i ništa nije zapisano u kamenu. Desiće se razne okolnosti, možda van planova, možda će naići loš period, možda se neće sve kockice uvek poklopiti onako kako želite ili kada želite. Ne odustajte!

6. Budite spremni da zaista mnogo uložite – Ne mislim na novac, ulaganja mogu biti na mnogo načina. Jedan je novac, drugi je znanje, treći je vreme i sl. Obzirom da većina ljudi novac nema, tj nema ga dovoljno da može da ga uloži na pravi način, ili prosto nema ga dovoljno da može rizikovati, u većini slučajeva pričamo o vremenu. Jedna teorija u koju verujem kaže sledeće – Vaše vreme vredi tačno onoliko koliko je neko spreman da ga plati. U mnogim slučajevima, koliko god to možda nepravedno ili tužno bilo, nečije vreme niko nije spreman da plati, analogno, ono ne vredi praktično ništa. Vreme je da to promenimo, ali dokle god je tako, vi ste ti koji moraju biti spremni da ga ulože u onoj meri u koliko je potrebno. Zašto? Zato što postoje realne šanse da ne postoji ništa pametnije što sa tim vremenom možete uraditi.

Ok, to su bili oni osnovni preduslovi. Sada idemo na drugi deo priče:

Rodilo se, valja ga ljuljati.

1. Ideja je rođena – Lepa stvar? Čini mi se da je u nekom od TED talkova bilo priče da (ako se ne varam) samo jedna od 7 miliona ideja prođe ceo put do krajnje realizacije. Dakle, ideje su lepe, ali nisu kraj priče.

2. Sajt je spreman, sadržaj je tu, ali… –  Nešto smo zaboravili? Pa treba neko i da gleda (čita) taj sadržaj. U prvo vreme, možete zaboraviti na pretraživače kao izvor posete, ali ih sa druge strane nikako ne smete zaboraviti, zato pročitajte ovaj tekst. Vodite računa da to što pišete bude zaista ono što interesuje one ljude koje želite da privučete – poseta je lepa stvar, ali prava poseta, prave ciljne grupe su ono što zaista ima vrednost – to pominjem i u vodiču za pravljenje oglasne ponude. Iskoristite mogućnosti koje vam donosi Facebook, napravite tekstove koji će se viralno širiti, informišite se o tome – to će vam omogućiti da se brže i lakše razglasi da sajt postoji, a to će opet za posledicu imati to da ga klijenti i agencije ranije primete, što je jako važno. Budite spremni i da uložite neki, makar i minimalni novac u startnu kampanju, ili ako imate “društveni kapital” na društvenim mrežama, iskoristite to što imate da zaletite priču, zamolite prijatelje za pomoć i slično.

3. Nema prekidanja, odustajanja, zapostavljanja … – Ako ste počeli, ako ste sebi odredili tempo, pridržavajte se toga. Jedna od stvari koje WordPress donosi je i time stampovanje poruka, tj. automatsko setovanje da se poruke objave u nekom trenutku u budućnosti. Ako niste sigurni da možete ispoštovati predviđeni tempo, napravite sebi zalihu za crne dane. Štedi se onda kada se ima a ne onda kada se nema.

4.  Sreća je koeficijent, nije deal breaker. – Šta ovo znači? Znači da vaš projekat vredi x Eura, a koliko će stvarno doneti zavisi od sreće. Ona nije faktor koji može da crno promeni u belo, ali jeste faktor koji može uvećati nešto što već postoji nekoliko ili mnogo puta. Dakle, od toga koliko imate sreće zavisi da li ćete imati x Eura, ili y puta x Eura. Na tu sreću možete i uticati nekim dobrim ili lošim odlukama, ali generalno ako radite pravu stvar, novac će doći. Samo nemojte biti alavi i brzopleti.

5. Od starijeg komšije učite, ne zavirujte mu u lonac. – Najgora stvar koja postoji je kada neko tek počinje krene da priča kako njegova (buduća) konkurencija ima ovo ili ono, kako je njima lako, kako zarađuju veliki novac, ne rade ništa, kako bi on to bolje i sl. Faktor vreme se u potpunosti ignoriše … Kada je Infostud počeo praviti ozbiljne novce – svi su hteli deo kolača, ali nikom nije palo na pamet da Brana, Bane, Stefan i ostali od 2000. godine predano rade na tom projektu. Kada se gledaju prihodi, generalno niko ne razmišlja o tome da je to danas posledica rada od 2002. (Burek), 2003. (NasloviMobilniSvet), 2004. (Putovanja.info), i da ne nabrajam dalje. Pričamo o godinama i godinama rada. Rada koji nije uvek bio cenjen, rada koji vrlo često nije bio ni prijatan, ali rada koji je morao da se uradi da bi se napravio sledeći korak. Dakle, učite na greškama, primenjujte (ne kopirajte!) pozitivne primere i ideje, ali nikada nemojte gledati na tuđi rad kao da je bezvredan, jer da ste bili spremni tada, i da ste imali energije i bili spremni da je uložite tada, mogli ste vi biti na njihovim mestima – a niste!

Post originalno objavljen pre tačno godinu dana na blog.snajper.org 😉