Često pričam o radu preko Interneta, i jedna od stvari na kojoj insistiram je – ako ste dizajner, developer, admin, vrlo verovatno možete naći posao. U toj struci svako ko je iole kvalitetan i ko želi da uči i usavršava se, može naći lako posao. Potražnja je mnogo veća nego ponuda, i biće tako sigurno još neko vreme. Naravno, to podrazumeva da ljudi budu svesni svojih kvaliteta, da znaju šta znaju, a šta ne znaju, a to je često problem, ali svakako taj profil ima manji problem. Ono što ja lično vidim kao najveći potencijal za mnoge su poslovi koji nisu striktno IT. Nisu toliko zahtevni u tehnološkom smislu. To su poslovi unosa podataka, pisanja, prevođenja i slično, a najtraženiji profil tog tipa koji ljudi traže su virtuelni asistenti.
Šta znači biti virtuelni asistent?
Virtuelni asistent je osoba koja daljinski (remote) sarađuje sa poslodavcem u poslovima iz domena administracije, kreative, marketinga, organizacije, i slično. Njihov zadatak je da olakšaju poslodavcu i omogući mu da prebaci određene osobe na njih. U glavi mnogih, virtuelni asistent je virtuelna sekretarica i upravo je taj opis najsličniji. Taj posao je godinama unazad evoluirao, ali u suštini podrazumeva određena znanja koja nisu ni toliko teška za savladati, ni toliko sofisticirana, a plaća se dovoljno da bude mnogo unosniji od uobičajnih poslova koje neko tog profila može očekivati. Poslovi se naplaćuju po satu. Obično za osmočasovni angažman, kada razviju posao i izgrade ime u okviru berzi poslova (Freelancer.com, Elance, i brojni drugi), dobijaju izmedju 600 i 1000 dolara mesečno. Naravno, često se radi za više klijenata odjednom, jer potrebe jednog nisu tolike da celo radno vreme zauzme.
Šta virtuelni asistent treba da zna?
Prvo i osnovno – strani jezik. Sa engleskim je najlakše, ali postoji prostor i za druge jezike. Svaki dodatni jezik (posle engleskog) je veliki plus. Vaš engleski ne mora biti savršen, ali mora biti pristojan i razumljiv, i bilo bi zaista dobro da aktivno radite na njegovom unapređenju. Ako znate još neki jezik, to otvara prostora za prevodilačke poslove, koji nisu retki.
Napredna upotreba office paketa – takođe od krucijalne važnosti. Prosto, većina posla će vam upravo biti takva. Od vas će se očekivati da sređujete dokumente, kreirate dokumente na osnovu zahteva ili materijala klijenta. Možda ćete na voditi privatne finansije, beležiti u neki Excell, možda ćete pisati i sređivati beleške. Zapisivati transkripte sastanaka. Možda ćete za potrebe nekih aktivnosti pripremati Power point prezentacije i slično. Pravićete template dokumenata, formatirati pravilno tekst. Nije to rocket science, ali nije ni trivijalno. Kupite ili skinite knjige i vodiče za Office, naučite kako se pravilno koriste napredne funkcije Worda, Excella, Powerpointa, i razmislite o Microsoft Publisheru.
Brzo kucanje – ne mora biti slepo, ne mora biti ni pravilno, ali vaša brzina je važna. To se lako i brzo uči a čini vas mnogostruko efikasnijim. Postoji na internetu dosta besplatnih kurseva koji vam mogu pomoći na tom putu.
Naučite da dobro koristite napredne funkcije Google pretraživača – često će se od vas tražiti da nešto istražite ili pronađete, da nešto pripremite, sistematizujete ili pojednostavite.
Usavršavajte jezik, komunikaciju i pisanje – u zavisnosti od poslodavca od vas će se možda tražiti i da komunicirate sa ljudima, dogovarate sastanke, da pišete izveštaje, saopštenja i sl. To se ne očekuje od svakoga, ali svakako nije loše da naučite kako se šta od toga radi, a naročito kakve su prakse tamo gde vaš klijent živi.
Naučite osnovne operacije kada je obrada slika (i dizajna) u pitanju, možda i videa. Slike ćete verovatno sređivati, optimizovati veličinu, kropovati, možda i osnovno retuširati. Postoji mnogo besplatnih vodiča za Adobe Photoshop koji su online, pa možete sa time krenuti. Niko ne očekuje da vi radite spektakularne dizajne, ali svakako bi bilo dobro da umete napraviti osnovne stvari.
Naučite osnove upotrebe društvenih mreža u profesionalne svrhe – možda ćete uređivati profil ili fan stranicu za klijenta.
Naučite osnove upotrebe poznatih CMS-ova, pre svega WordPress-a. Neće niko očekivati da pravite sajt, kao virtuelni asistent, ali da objavite lepo formatiranu vest sa slikama ili galerijom, to je nešto što se svakako očekuje.
Upoznajte posao kojim se vaš poslodavac bavi i naučite da koristite alate koje vaši poslodavci koriste. To možda znači da naučite da koristite Google Drive, Dropbox, Mailchimp, Slack, Trello, Google Calendar ili nešto slično.
Osim toga od vas se može očekivati i da odgovarate na mailove, javljate se na telefon, zakazujete sastanke, vodite kalendar obaveza
Umesto zaključka:
Sva ova znanja, i brojna druga, možete steći samostalno, čak prilično brzo, za svega nekoliko nedelja ili meseci, zavisno od polazne pozicije.
Tražeći ove poslove na Freelancer-u, Elance, Guru i ostalim berzama poslova, videćete šta je još ono što se od vas može očekivati. Inače, kao i za sve ostale poslove… Upoznajte se sa svojim kolegama i učite zajedno. Virtuelni asistenti se druže na nekoliko online zajednica, recimo ovom i ovom forumu.