Select Page

Biznis lekcija: Brend.

24. Oct 2013.

Zlatno vreme je prošlo. Danas je sve nekako instant. Svi traže prečice. Čine sve da hakuju sistem. Da daju što manje da bi dobili što više. Zato i toliko neuspeha. Ne može sve na brzinu, na mišiće, na kombinu. Neke stvari prosto treba uraditi kako treba. Džef Bezos (Jeff Bezos) kaže – brend je za kompaniju, kao reputacija za čoveka. Stičeš je pokušavajući da teške stvari uradiš dobro. Poverenje. A za pravi uspeh potrebno je pomiriti sve elemente – dobar brend, dobar proizvod, dobar biznis model. Često barem jedna od stavki nedostaje, a zbog pogrešnog razumevanja šta isti predstavlja – često je u pitanju brend.

A šta je brend zapravo? Kako znamo da smo stvorili brand? Pa hajde da to demistifikujemo… Ovo je šest znakova da nemate ili imate slab brend:

  • Ne možete objasniti u jednoj rečinici šta vaš brend odvaja od konkurencije. Kada vas mušterije pitaju šta je to što vaš proizvod izdvaja u odnosu na ostale (osim cene) ne možete da se setite ničega drugog osim pakovanja ili boje.
  • Kada na pitanje o vrednosti vašeg brenda dajete podatak sa berze. Visoke cene akcija su super. Svi će raditi dobro i na kraju godine dobiti svoje bonuse. Ali šta kada padnu? Kako ćete se izvući iz finansijske krize ako nemate kvalitetan brend na koji možete da se oslonite?
  • Ako ne možete svoje ciljeve i misiju izraziti u jednoj rečenici.
  • Niko ne pamti vaš logo. Oduševili ste se “swoosh” dizajnom logotipa koji su vam konsultanti poslali, obećavajući da ćete sa njim baš vi biti sledeći Nike. Postoji samo jedan “swoosh” i on je Nikeov. Vašem brendu je potrebno nešto samo vaše.
  • Vrednost kompanije predstavlja sumu njene imovine. Ako bi sve vaše fabrike izgorele i svi proizvodi nestali – koliko bi vaša kompanija vredela?
  • Ljudi i dalje govore o osnivaču, a ne o kompaniji. Penzionisao se pre 35 godina, a ljudi i danas u njega gledaju kao u genija koji je stvorio kompaniju kakvom je danas znamo. Kakvom je to danas znamo? Vaši akcionari bi trebali gledati u smeru vaše budućnosti, a ne prošlosti.

This article was first published in Brandweek © 2005 VNU Business Media, Inc.