Prethodnih nekoliko godina barem jednom nedeljno odvojim sat ili dva vremena da se nadjem sa ljudima koji mi se jave putem društvenih mreža, bloga ili maila, a koji žele da neko sasluša njihovu biznis ideju i posavetuje ih u vezi nje. Nije mi teško, zapravo, negde na to gledam kao na odličnu gimnastiku za mozak, kome svakako ponekad treba nešto novo i neočekivano. Za sve ovo vreme, gotovo nikog nisam odbio, a verujem da sam svojim iskrenim stavom i konkretnim savetima bar nekome pomogao da napravi ili ne napravi nešto.
Ljudi se obično javljaju jer prate šta radim, čitali su nešto što sam pisao, slušali su me negde, ili im je neko rekao da sam baš ja osoba kojoj se trebaju javiti. Često o tome pričam i sa nekoliko kolega i pre svega dragih prijatelja, i upravo su i oni u sličnoj poziciji, a i zaključci su nam vrlo slični. Pokušaću u ovom tekstu da sa vama podelim neke pravilnosti i zanimljivosti do kojih smo došli.
Prvo i osnovno: Od nečega mora da se živi.
Uzbuđenje koje izaziva nova ideja u koju verujete često može dovesti do toga da se ishitreno krene u nešto što biste u drugim okolnostima posmatrali potpuno drugačijim očima. Kada to uzbuđenje popusti i splasne, a to se neminovno dešava čim stvari ne krenu da se odvijaju po idealno zamišljenom planu, stvari postaju komplikovane, a uskoro i vrlo neprijatne. Dakle, ako odlučite da napravite rez ili skok, budite sigurni da to radite u pravom trenutku.
Osim finansija, koje su svakako jako važne, poželjno je da iskontrolišete i druge aspekte, pa da svoje ideje, kreativnost, motivaciju ne ispucate na startu, i da posle par meseci presušite i dođete u blokadu.
Drugo: Budite uporni i spremni da se prilagodite.
Saznanja i pretpostavke koje imate kada krećete u neki poslovni poduhvat često se ispostavljaju kao pogrešne. Nekada i ne toliko pogrešne, koliko se prosto neke stvari neminovno menjaju kako sve više ulazite u priču. Budite spremni da se prilagođavate i učite, ali budite spremni i da, ako je to potrebno, vašoj ideji i poduhvatu date vremena da se izbori. Vi ste ti koji morate iskontrolisati situaciju, i ponekad jeste bolje prosto odustati i time sprečiti da problemi eskaliraju, ali u startu kada krećete u nešto napravite takvu procenu stvari da predvidite dovoljno prostora i vremena. Često je nešto teže i skuplje nego što ste očekivali, zato je jako važno da budite obazrivi, da pripremite rezervne planove, i finansije. Često ishod nije onakav kakav ste očekivali, ali vam možda i onaj koji ste dobili može odgovarati.
Treće: Zarada, zarada, zarada. Novac je prokleto važan.
Jako često kada pričamo o poslovnim idejama, a naročito ako su u pitanju Internet projekti, momenat monetizacije nije ni izbliza dovoljno razrađen. Nekako, kao da ljudi razmišljaju da će to samo od sebe da se desi. Za Internet sam siguran da zasluge za ovo idu na račun mnoštva poznatih biznisa koji nisu imali jasan koncept monetizacije u planu do kasnih faza razvoja (Twitter, Instagram, Youtube), a koje su prodate ili dokapitalizovane milionima… ali… mi nismo u Silicijumskoj dolini, a vi gotovo sigurno niste novi Facebook. To ne znači da vaš biznis ne može da uspe ako je tako koncipiran, znači samo statistika nikako nije na njegovoj strani, a to ne biste trebali ignorisati.
Kada razmišljate šta je profit, jednostavno morate imati ispravnu računicu – profit nije razlika u ceni koliko je to koštalo i za koliko je prodato, odnosno jeste, ali samo u slučaju da je u to koliko je koštalo uračunata ne samo proizvodna cena, već i svi drugi troškovi vezani za to, trošak kancelarija, telefonskih poziva, distribucije i prevoza, ručkova i kafa, goriva, vašeg rada, struje, komunalija i Interneta, računara, licenci za software i gomile drugih stvari.
Zato razmišljajte kako vaš biznis može da vrati uloženo i zaradi. I dok razmišljate, nemojte zaboraviti ni sebe ni prijatelje, ni uloženi novac i resurse, a ni vreme, jer iako možda ne morate da ih jednog dana naplatite, morate biti svesni vrednosti koju ste uložili i njene cene, jer iako je dobro svoju korist staviti u drugi plan, dugoročno je to neodrživo.
Četvrto: Upoznajte sistem, tržište, zakone, pravila.
Ništa na ovom svetu nije izolovano od svega, pa tako ni vaš biznis. Upoznajte kako funkcioniše sistem čiji deo želite da budete – od osnovnih stvari koje se tiču osnivanja firme, poreskih i drugih propisa, do onoga što vam je potrebno a tiče se marketinga, odnosa sa javnošću. Saznajte koje su realne opasnosti i rizici, problemi sa kojima se susreću ljudi koji pokušavaju isto, potražite prostor za sebe i specifičnosti koje mogu da vas izdvoje. Jedino ako znate kako funkcioniše sistem možete učiniti da radi u vašu korist ili da vam barem što manje smeta. Sve što može uticati na vaš uspeh trebate makar razumeti, ako ne možete kontrolisati.
Peto: O samom biznisu i vama u njemu.
Vaš biznis ne mora biti vaša potpuna preokupacija. Može biti i nešto što radite u slobodno vreme, ili nešto što nadgledate radeći i nešto drugo. I to, kao i sve ostalo može da se promeni, prerasta iz jednog oblika u drugi i slično.
Takođe, cilj svakog biznisa kada se u potpunosti razvije je da ne zavisi ni od koga pojedinačno, odnosno da može opstati i kada se ljudi promene jer je svaki deo posla jasno opisan pravilima, procedurama i osim prilagođavanja ne zahteva magijske veštine da bi neko došao na mesto nekog drugog.
Vi kao pojedinac, osnivač, ste sigurno najvažniji šraf u početku, ali idealno bi bilo da svaki deo posla koji se radi, radi osoba koja je najbolja za to. Za neke delove posla ste to vi, za neke prosto niste. U startu ćete morati možda da napravite i taj kompromis, i naučite da radite još neke stvari, ali kako se situacija bude razvijala, potrudite se da na svakoj od pozicija imate ljude koji su najkvalitetniji za to. Tako recimo, iako ste možda fantastičan dizajner ili programer, to ne znači da imate smisla za prodaju i da treba da se bavite time. Potražite pomoć, nađite partnera ili saradnika, može vas iznenaditi reakcija druge strane, naročito ako postoji zajednički interes i zaista fer odnos.
Šesto: O samom biznisu i njegovom mestu u svemu.
Ako želite da promenite svet, možda niste na pravom mestu. Možda baš vi jeste neko ko će suštinski promeniti neku industriju, stvoriti je ni iz čega i promeniti svet, ali vrlo verovatno niste. Često kada pričamo, dolazimo do trenutka kada je potrebno da se desi nešto grandiozno da bi sve došlo na svoje.
Iako bi možda bilo lepo, velike su šanse da se to neće desiti. Ok je nadati se, dokle god negativan ishod ne pravi mnogo štete, ali ako vaša ideja podrazumeva da neki sistem koji funkcioniše suštinski promeni svoje funkcionisanje da biste vi postali deo, šanse da uspete su jako male.
Ako je krajnji cilj daleko i zaheva previše, nađite načina da napravite manje, dostižnije međuciljeve.
Sedmo: Ne postoji besplatan ručak, ali ne postoji ni zlatna koka.
Kada sednemo da pričamo, to podrazumeva da ću posvetiti određenu količinu energije i koncentracije, ali ne znači da ću početi da živim sa vama vašu priču. Neke će mi se svideti više, neke manje, i svaku ću saslušati i iskomentarisati, ali ne očekujte čuda.
Ja nisam neko ko će vam reći kako da lako, bez uloženog dinara, svoj biznis razglasite svima. Nisam ni neko ko će sa vama besplatno podeliti genijalnu ideju koja će doneti milione. Takođe, nisam neko ko će na nekoj takvoj neobaveznoj kafi i brainstormingu potpisivati NDA ugovore i slične stvari jer ako od mene očekujete to, ja očekujem da budem plaćen po konsultantskoj satnici.
Ono što možete očekivati na toj kafi je sledeće: Podeliću sa vama ono što znam i ljude koje znam, daću vam iskrene komentare i odgovore iz mog ličnog i profesionalnog ugla, podeliću sa vama novi ugao gledanja na vašu situaciju ili možda potvrditi vaša razmišljanja. Upoznaćemo se, a ko zna šta se sve iz toga može izroditi.