Za nepune dve nedelje očekuje nas Blogomanija na Staroj planini. Potrudili smo se da svi relevantni ljudi budu tamo, što spisak od oko 50 predavača i više od 400 učesnika potvrđuje. Hotel i ceo kompleks su zaista fenomenalni i verujem da će svi koji se odluče da ga posete uživati. Ipak, treba stići do gore, a to nije baš jednostavno. Zato evo nekoliko smernica za vozače kako da stignu do gore uz što manje muke. Pokušaću da sve etape i ključne situacije ilustrujem neposredno pred konferenciju, kada mi iz organizacije krenemo ponovo put Jabučkog ravništa.
Toplo preporujujem da pogledate i SAT patrolu, jer su zaista obrađeni svi najvažniji detalji ovog putovanja od početka do kraja, a ja ću vam ovde dati neke pisane smernice 😉
Ukupna dužina puta: 350 km
Ukupno vreme vožnje: 4.5 – 5h
Generalne napomene:
- Sva vremena su data za idealne vremenske uslove.
- Bez sve cetiri zimske gume ni ne pomišljajte da krenete na put.
- Pred poslednje dve ili tri etape obavezno napravite pauzu, popijte kafu, izuzetno je zahtevno i naporno.
- Napunite rezervoar na autoputu, kasnije ima nekoliko noname pumpi, ali u poslednjih 50ak km, gotovo ni jedna.
- Nemojte se oslanjati na 3G i GPRS za navigaciju, jer najteži i najzahtevniji deo puta nije idealno pokriven mrežama.
- Nakon autoputa kolovoz je u ok stanju i nigde necete ostati bez tocka, ali je cesto uzak.
1. Beograd – Niš
Rastojanje: 230 km, Vreme: 2 – 2.5 h
Autoput, najlaksi deo puta. Redovne pumpe, na otprilike polovini puta Mc Drive koji radi 24h. Putarina je 740 dinara. Na prvom razdvajanju posle naplatne rampe idete prema Nišu, a na drugom, nekoliko kilometara kasnije, umesto ka centru Niša birate put prema Pirotu i Zaječaru. Nekoliko kilometara kasnije imate isključenje za Zaječar i Svrljig, a primetićete i braon tablu Stara planina.
2. Niš – Svrljig
Rastojanje: 35 km, Vreme: 0.5 h
Put koji je korektan, klasicna magistrala. Zahtevan po kisi, ali na suvom korektan. Ima dosta krivina, ali su dobro obeležene i nisu preterano oštre. Nema nikakvih skretanja, pratite put za Svrljig. Ako odlučite da pravite pauzu u Svrljigu sto se klope tice imate Kamiondzije i Krunu (na izlasku preko puta velike pumpe).
3. Svrljig – Knjaževac
Rastojanje: 45 km, Vreme: 0.5 h
Put je i dalje ok, ali budite pažljiviji, može vam se desiti da naletite na uskom putu na kamion, u krivini na traktor i slično. Meštani put koriste kao da je jednosmeran i samo njihov, pa to zahteva dodatni oprez 🙂 Ovo upozorenje se odnosi i na naredne dve deonice, jer je tamo ovo još prisutnije. Knjaževac je simpatičan gradić, pa ako niste napravili pauzu u Svrljigu, potražite ovde mesto da popijete kafu, a ako vam treba nešto da ponesete, ovo je poslednje mesto gde se možete ozbiljnije snabdeti, jer oko samog hotela i u blizini nema prodavnica.
4. Knjaževac – Kalna
Rastojanje: 30 km, Vreme: 0.5 h
Prvih nekoliko kilometara su relativno pravi i laki, ali nakon toga sledi veliki broj krivina, koje često nisu preterano dobro obeležene, pa poštujte ograničenja. Verujte ja to još manje od vas volim, ali to je jedini način da put završite u jednom komadu jer nema mnogo ograda koje bi vas mogle sprečiti da poletite ako sletite sa kolovoza.
5. Kalna – Hotel Stara Planina
Rastojanje: 20 km, Vreme: 0.5 h
Najzahtevniji deo puta. Uzak kolovoz, često neobeležen. Ceo put je dvosmeran iako vam deluje da ponekada ni jedan širi automobil ne može proći. Pažljivo, u vreme dešavanja biće dosta više vozila, tu je i mehanizacija koju koriste putari jer se put radi i proširuje na nekoliko mesta.
Update: Beograd – Niš – Svrljig – Kalna – Cilj
Rastojanje: 310 km, Vreme: 4 h
Pošto se dosta ljudi raspitivalo oko rute gde se direktno ide iz Svrljiga za Kalnu, koja je oko 50km kraća i koja štedi nekih 45 minuta vožnje, a možda i više evo i nekoliko reči o tome.
Razlog zbog kog smo mi uspešno stigli na Staru planinu ovim putem isključivo je vozilo sa slike iznad koje nam je ustupio dragi sponzor – Toyota. Hilux je jedan od najboljih terenaca na svetu i upravo tako nesto nam je bilo neophodno da savladamo ovaj put. Ako ste veliki avanturista i nije vam žao automobila koji vozite, onda je ova ruta za vas odlična. U svim drugim situacijama – ne idite njom ni za živu glavu.
Ipak, evo presek puta (crvene deonice se razlikuju u odnosu na preporuku) čisto da bi imali sve informacije na jednom mestu:
- 0 km – Naplatna rampa Bubanj potok
- 76km – McDonalds kod Velike Plane.
- 180km – Poslednja OMV pumpa, od velikih brendova posle toga imate samo jednu EKO pumpu posle isključenja za Niš.
- 214km – Naplatna rampa za Niš
- 216km – Nastavljate pravo i nailazite na prvu tablu za Staru planinu. Put se deli na Sofiju i Niš – birate Niš.
- 220km – Sledeće račvanje vodi vas u Niš ili za Pirot i Zaječar, birate Pirot i Zaječar.
- 234km – Isključenje za Zaječar, tabla Stara planina, tu silazite sa autoputa.
- 250km – Tabla Svrljig – poslednja pumpa Avia.
- 252km – Polako kroz Svrljig. Kod table za Staru planinu (pravo), postoji mala tabla (desno) za Kalnu, tu skrećete desno. Put je nov i to je jako lepo ali…
- 258km – Deonica puta bez asfalta, biće ih još nekoliko. Kolovoz je u lošem stanju, klizav na pojedinim mestima, krivine su neobeležene.
- 265km – Mali putokaz za Babin Zub. Skrenuti desno.
- 271km – Na raskrsnici skrenuti levo za Kalnu. Nakon ovoga je deonica puta koja se radi, a gde je sada veliko blato i neravnine.
- 277km – Za Kalnu nastavite pravo!
- 285km – Desno skretanje za Staru planinu – tabla Stara planina 25km je u blizini!
- 290km – Tabla za naselje Kalna, kreće zahtevni deo puta. Snega ima, ali je put dobro očišćen u ovom trenutku.
- 310km – Hotel Stara planina!
Dakle, ruta koju smo prvobitno najavili kao najbolju i jeste najbolja. Kažu da će ruta od Pirota biti dobra, ali da su i tamo radovi, pa imajte to u vidu. Vidimo se na Blogomaniji!