Select Page

WAVE 6 – Srbija i svet na društvenim medijima

9. Jun 2012.

Zahvaljujući agencijama Universal Media i Fastbridge imali smo juče prilike da pogledamo zanimljivu prezentaciju a zatim i panel diskusiju o nacinu na koji brandovi u svetu i kod nas koriste društvene medije. Wave 6 je predstavljen u maloj dvorani Beogradske filharmonije, a ovo, šesto izdanje istraživanja koje se od kraja 2006. godine sprovodi širom sveta. Prvo izdanje je uključivalo 7500 ispitanika u 15 zemalja, a peto, u kome je i naša zemlja po prvi put postala deo globalnog istraživanja, sprovedeno je u 54 zemlje na uzorku od preko 37000 ljudi. Ove godine brojke su još impresivnije, deo istraživanja je postalo i 8 novih zemalja, a po prvi put su u njemu i Hrvatska i Makedonija.

Kako je ovo bilo drugo učešće Srbije, mogli smo videti izmerenu promenu u odnosu na prošlu godinu, kao i kakva je naša pozicija u odnosu na susede. Ovog puta je u istraživanju u 62 zemlje učestvovalo preko 42000 ljudi, a reprezentativnu uzorak od 500 aktivnih Internet korisnika bio je posao Instituta Mediana. Aktivnim Internet korisnikom smatra se osoba (16 – 54 godine) koja Internet koristi svakodnevno ili svaki drugi dan, i procena je da je takvih ljudi u Srbiji nešto preko 2 miliona, tj da čine oko 28% ukupne populacije.

Globalni trend usporavanja rasta a ponegde i opadanja upotrebe društvenih medija i kod nas je primetan. Blogovi su u padu u odnosu na prošlu godinu (Srbija Wave 5 – 76.6% / Wave 6 – 49.7% , Makedonija – 64%, Hrvatska – 56,5%), a takođe, primetan je pad u upotrebi drugih društvenih platformi, pre svega diskusionih foruma i platformi za deljenje slika.

Što se aktivnosti na društvenim medijima tiče, nema značajnijih promena, pa su tako i dalje najzastupljeniji gledanje video sadržaja (91%), poseta profilima prijatelja na društvenim mrežama (76%), održavanje sopstvenih profila (71%), gde smo u nivou svetskog proseka. Ostale dve aktivnosti se bitno razlikuju, a one su – otvaranje profila na novim mrežama (46% – svet 75%), i postavljanje video klipova na mreže (19% – svet 49%). U odnosu na prošlu godinu imamo i blagi pad kada je upravljanje profilima na društvenim mrežama u pitanju (Srbija Wave 5 – 77.4% / Wave 6 – 71% , Makedonija – 87,4%, Hrvatska – 84,2%). Mikroblogging je kod nas tek u začecima.

Korisnici u Srbiji (a slično je u regionu, dok u svetu u mnogome varira) društvene mreže koriste pre svega da bi se povezali sa prijateljima i izgubljenim kontaktima iz prošlosti, a na društvenim mrežama se osećaju sigurno i lagodno – kao deo zajednice. Primera radi u UK, US, Japanu i mnogim drugim zemljama osnovna svrha društvenih mreža je lakše gubljenje vremena (hang out – waste time), Kinezima je primarni cilj lično usavršavanje, Turci, Indijci, Brazilci žele da upoznaju nove ljude, zarade novac, steknu kontakte za posao.

Ako pogledamo pregled svih aktivnosti za Srbiju, dobijamo sledeće podatke: 9% piše blog, 13% je kupilo nešto online, 16% je ostvarilo poslovni kontakt, 22% je podelilo svoju lokaciju, 27% je uploadovalo video, 29% koristilo sajtove za upoznavanje, 47% igra igrice, 53% je uploadovalo fotogradfije, 74% je tražilo stare prijatelje a 78% se redovno dopisuje sa prijateljima. Zabrinutost za lične podatke je ispod svetskog proseka. Ljudi sve više koriste više od jednog ekrana, ali je penetracija najmodernijih tehnologija slaba. Po broju tablet uređaja zaostajemo dosta (Srbija – 1,2%, Makedonija – 6,6%, Hrvatska – 9,6%, Globalno – 15+ %), a situacija ni sa smatrphone uređajima nije sjajna (Srbija – 11,3%, Makedonija – 30,3%, Hrvatska – 31,2%, Globalno – 40+ %). Ipak, veliki broj korisnika koristi klasične mobilne telefone za pristup Internetu, a sve je veći broj onih koji koriste laptopove, prenosne uređaje / mp3 playere, konzole za igre, e-book readere i sl.

Drugi dominantni trend je “napuštanje” sajtova brendova i prenošenje gotovo celokupne komunikacije na društvene mreže, od traženja osnovnih informacija do interakcije. Upravo ovo, bila je glavna tema panela koji je usledio a na kome smo imali prilike slušati a u kome su učestvovali Milica Marković (Telekom Srbija), Sara Brajović (Modna blogerka), André Manuel Ladeiro Jacques de Sousa (Carlsberg), Matteo Busnelli (Coca-Cola) i Nebojša Radović (Eniac). Posle kratkog predstavljanja, Milica je sa nama podelila kako je izgledalo formiranje digital tima unutar Telekoma Srbija i kako od nedavno mala ali odabrana grupa profesionalaca unutar kompanije brine o nastupu na društvenim medijima. Andre nam je preneo stav kompanije Carslberg da pored jakih globalnih brandova u svakoj zemlji u kojoj su prisutni učine sve da zadrže i jak lokalni brand (u našem slučaju Lav), kao da njihovi premium brandovi Tuborg i Carlsberg ne izazivaju iste reakcije u svim zemljama te da je strategija promocije uvek prilagođena. Matteo nam je preneo razloge zbog kojih je Coca-Cola od nedavno ujedinila sve lokalne fan strane sa glavnom, a Andre se složio da to isto i Carlsberg radi / planira, jer iako možda kratkoročno donosi mali korak nazad, dugoročno predstavlja mnogo bolje rešenje za brand. Sara je sa nama podelila svoja iskustva u radu sa poznatim modnim kućama i magazinima, i objasnila nam, kako u SAD modni blogeri imaju kredibilitet i punu slobodu, i da saradnja sa velikim kućama ne podrazumeva kupovinu postova, već zapravo isključivo prostor za nepristrasni komentar. Takođe, kao izvore prihoda navela je i affiliate sisteme koje veliki prodajni lanci nude. Nebojša je podelio svoja iskustva sa lokalnim klijentima i publikom na njegovom blogu, a iskrenim komentarima o percepciji blogova u glavama klijenata, nasmejao i pobrao brojne aplauze iz publike.

Treba reći i to da je sala bila prepuna, da je mnogo ljudi ostalo ispred vrata i da je događaj okupio gotovo sve one koji digital doživljavaju ozbiljno. Dobar domaći za sledeću godinu. Drugari, šta reći, napunili ste Filharmoniju, sledeća je Hala sportova :)